home Marketing Ga als bedrijf aan de slag met Google Shopping!

Ga als bedrijf aan de slag met Google Shopping!

Vrijwel iedere keer dat je een zoekopdracht invoert in Google komen daarbij bovenaan de Google Shopping resultaten te staan. In vergelijking met de normale zoekresultaten vallen ze ook enorm op door het gebruik van een afbeelding, titel, prijs en zelfs de naam van de aanbieder. Meer aanwezig zijn op de eerste pagina van Google kan bijna niet. Toch maakt niet iedere webshop al gebruik van Google Shopping. In dit artikel gaan we je meer vertellen over waarom dat juist wel zou moeten. 

Wat is Google Shopping precies?

Volgens Google biedt Google Shopping (potentiële) klanten een handige mogelijkheid om direct een vergelijking te maken tussen bepaalde producten op basis van de prijzen. Daarnaast is het voor deze (potentiële) klant ook mogelijk om direct een aankoop te doen via de website of de lokale winkel. Het voordeel van Google Shopping is dat het veel meer inspeelt op de koopintentie van de “zoeker”. Wanneer ze op zoek zijn naar een bepaald product zoeken ze dit vaak al met een koopintentie. 

Waarom moet je aan de slag gaan met Google Shopping?

Meer zichtbaarheid dan een tekstadvertentie

Het is niet voor niets dat er vaak gezegd wordt; een beeld zegt meer dan duizend woorden. Afbeeldingen vallen gewoon veel meer op dan enkel platte tekst. En dat is het voordeel van een Google Shopping campagne: deze advertenties bestaan juist uit een afbeelding. Hierdoor is het voor de (potentiële) klant een stuk sneller duidelijk of de advertentie aansluit bij de wensen en behoeftes. 

Meer kwalitatief verkeer

Voordat de (potentiële) klant op de advertentie klikt hebben zij al informatie over het product, de aanbieder en zelfs de prijs. Hierdoor klikt deze persoon een stuk gerichter op de advertentie. Daardoor is de kans op een conversie een stuk groter. Wat daar nog extra aan kan bijdragen zijn geoptimaliseerde landingspagina’s. Op die manier kan je jouw site zo goed mogelijk laten aansluiten bij de wensen van de (potentiële) klant. 

Lagere kosten per klik

Over het algemeen liggen de kosten per klik bij een Google Shopping campagne lager dan bij een zoekadvertentie. Dit komt onder andere doordat er sprake is van lagere concurrentie. Daarnaast zijn Google Shopping advertenties een stuk specifieker gericht op bepaalde producten waardoor de kosten lager uitvallen.

Hogere Return On Investment (ROI)

In een Google Shopping campagne wordt altijd gebruik gemaakt van producten waar conversies voor worden bijgehouden. Hierdoor is het relatief eenvoudig om een doel-ROAS in te stellen. Dat staat voor Return On Ad Spend. Je geeft Google dan als het ware een seintje hoe je wil sturen op je rendement. Je kan bijvoorbeeld een doel-ROAS instellen van 500%, dat houdt in dat je voor iedere geïnvesteerde euro in Google Ads €5 wil terugkrijgen. 

Eenvoudige remarketing

Via Google Shopping is het relatief eenvoudig websitebezoekers opnieuw te benaderen. Wanneer je een meting hebt ingesteld voor mensen die een product hebben bekeken of iets hebben toegevoegd aan het winkelmandje kan dit ingeladen worden in de Google Shopping campagne om vanuit daar deze websitebezoeker nogmaals te bereiken. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.